Blog naszacukrzyca.pl

Reklama

Glukometr nowej generacji! Sprawdź!

Nauka a poziomy glikemii.

Pierwszy miesiąc nowego roku szkolnego. Kolejne wyzwanie dla ucznia-diabetyka. Nie raz zdarzy się, że w trakcie intensywnej nauki oprócz zdobywanej wiedzy pojawiały się też niedocukrzenia. Wszystko, dlatego, że podczas tych czynność nasz mózg zwiększa zapotrzebowanie na glukozę.

Pamiętam siebie, gdy siadałam do nauki tuż przed sesją czy egzaminem magisterskim. Gdy zaczynałam swoją słodką drogę nie zwracałam uwagi wówczas na to, że trzeba się dodatkowo „doładować”, ponieważ nie wiedziałam, jaki wpływ ma cukrzyca na intensywną naukę. Teraz po latach już wiem, że nawet dłuższe czytanie również prowadzi do obniżenia poziomu glukozy.

Co więc zrobić, żeby nie doprowadzić do niepotrzebnego rozkojarzenia w trakcie nauki? Dzieliłam sobie czas nauki na etapy mniej więcej, co 2 godziny robiłam krótką przerwę, żeby sprawdzić poziom glukozy i w razie potrzeby przekąsić coś. Taka przerwa też dobrze działa na umysł, powala mu się na chwilę zresetować, odświeżyć.

Gdy podczas naszej nauki we krwi będziemy mieli za niski poziom glukozy- dopadnie nas hipoglikemia, wówczas nauka będzie nieefektywna. Nasz mózg spowolni swoją pracę, ciężko nam będzie się skoncentrować, skupić uwagę na tym, czego się uczymy. Gorzej również wówczas zapamiętujemy materiał.

Pewnie każdy z nas podobnie jak przy wysiłku fizycznym powtarzał sobie „jeszcze tylko ten krótki kawałek materiału i zaraz sprawdzę ile jest na liczniku”. Przyznaję się, że też zdarzało mi się tak odsuwać w czasie pomiar glukozy. Nigdy nie były to duże przesunięcia, ale fakt faktem, później okazywało się, ze poziom cukru jest sporo za niski, żeby po krótkiej przerwie wrócić do nauki. Efekt był jeden z zaplanowanej przerwy 15 minutowej robiła się taka na pół godziny. Potem o wiele trudniej było znów zasiąść do nauki.

Warto więc siebie pilnować i gdy zauważamy, że coś się dzieje sprawdzajmy to od razu, nie zwlekajmy. Gdy zwlekamy marnujemy czas a co najważniejsze narażamy się na silne hipoglikemie. Trzeba reagować tu i teraz. Nauka jest ważna, lecz zdrowie ważniejsze. Do nauki potrzebny nam sprawny mózg, a nie wybrakowany przez epizody hipoglikemii.

Marta Furmaniak

promo_774_120_px